Waarom calorieën tellen geen zin heeft


Wist je dat de meerderheid van de artsen en voedingsdeskundigen verkeerde voedingsadviezen geeft? Mark Hyman (arts, geleerde en schrijver) onderbouwt deze bewering door een realistische kijk op de werkelijkheid. Want “als hun adviezen echt goed en uitvoerbaar zouden zijn, zouden alle mensen dun en gezond zijn”. Maar in werkelijkheid leidt het merendeel van de bevolking aan gezondheidsklachten en overgewicht of obesitas. Dit heeft alles te maken met de achterhaalde theorie van blind calorieën tellen om af te vallen.

Wat zijn calorieën?

De hoeveelheid energie in voedsel duidt men aan in calorieën of kilocalorieën (kcal). Een calorie is een maat waarmee je een energiehoeveelheid aangeeft waarbij één calorie de hoeveelheid energie is die je nodig hebt om 1 gram water 1 °C te verwarmen. Hoewel een calorie dus gewoon een calorie is en blijft, maakt de aard van de calorie wel degelijk uit.

Verschillende soorten calorieën

Hyman stelt dat de grootste voedselleugen is dat alle calorieën hetzelfde werken. Want inmiddels is uit diverse recente onderzoeken gebleken dat het niet gaat om de hoeveelheid calorieën die je consumeert, maar om het soort calorieën. Want het ene voedingsproduct creëert ‘biochemische chaos’, terwijl het andere juist een helend en verzadigend effect heeft.

Calorieën uit broccoli en frisdrank

Het verschil in effect van 210 kcal uit broccoli of 210 kcal uit frisdrank op ons lichaam is enorm. Een flesje frisdrank (500 ml) bevat gemiddeld 210 kcal en 53 gram (=14 theelepels!) suiker. Drink je (een deel) van deze frisdrank op, dan nemen je darmen deze suikers (fructose en glucose) direct op. De glucose laat je bloedsuikerspiegel snel stijgen en zorgt voor de start van een domino-effect dat zich uit in een hoog insulinepeil, een scala aan hormonale reacties en een slechte biochemie. Door het hoge insulinepeil zal je buikvet snel toenemen, heb je meer kans op ontstekingen en stijgen je bloeddruk en je triglyceridenwaarden in je bloed, terwijl zal je gezonde cholesterol (HDL) zal dalen. Ook dalen je testosteronlevels (bij mannen) en stijgt het risico op onvruchtbaarheid (bij vrouwen).

Constant hongergevoel

Het hoge insulinepeil zorgt voor een onstilbare trek. Dit komt omdat insuline het hormoon dat je hongergevoel onder controle houdt (leptine) blokkeert. Hierdoor wordt je meer en meer leptine resistent, waardoor je hersenen nooit het seintje ‘ik zit vol’ krijgen, maar je juist het gevoel blijven geven dat je uitgehongerd bent. Hierdoor wordt je beloningscentrum in je hersenen geprikkeld, waardoor je een enorme behoefte hebt aan suiker om je verslaving te voeden.’

Fructose als ziekmaker

Het effect van fructose versterkt de verstoringen in je stofwisseling, omdat fructose rechtstreeks naar je lever gaat die vervolgens vet produceert. Hierdoor wordt je nog insuline-resistenter. Je chronisch verhoogde bloedsuikerspiegel en insulinepeil zorgt ervoor dat je lichaam alle fructose opslaat als gevaarlijk lichaamsvet. Daarnaast krijg je ook een vervette lever. Hierdoor stijgt de kans op chronische ontstekingen die op hun beurt zorgen voor (nog meer) gewichtstoename en het ontstaan van diabetes.

Hyman stelt dat “…fructose geen informatieve feedback naar het brein stuurt, waardoor je lichaam geen signaal krijgt dat er veel calorieën het lichaam zijn binnen gekomen. Daarnaast vermindert glucose de hoeveelheid ghreline niet”. (ghlerine is het hongerhormoon dat afneemt wanneer je echt voedsel eet)

Lege calorieën

Frisdrank bevat ook geen vezels, vitaminen, mineralen of fytonutriënten (stoffen die bijdragen aan je gezondheid) die helpen om de calorieën die je binnen krijgt te verwerken. “Hierdoor zijn calorieen uit frisdrank lege calorieën. Ze hebben geen enkele voedingswaarde, terwijl ze wel veel gezondheidproblemen geven”, aldus Hyman. Omdat je lichaam frisdrank niet als voedsel herkent, eet de hele dag door en ‘verpest’ je je smaakpapillen, want alles wat niet superzoet is, zal niet meer lekker smaken.

Calorieën in broccoli

Ten opzichte van 210 kcal uit frisdrank, zorgen 210 kcal uit broccoli voor heel andere effecten op je lichaam. Broccoli bevat vezelrijke, suikerarme koolhydraten die je lichaam langzaam verteert waardoor er geen insulinepieken ontstaan. Dit in tegenstelling tot suiker en brood, die beiden onmiddellijk je bloedsuikerspiegel beïnvloeden.

Door het hoge vezelgehalte in broccoli kan je lichaam maar weinig calorieën in een langzaam tempo opnemen waardoor er geen sprake is van insulinepieken of een vervette lever. Ook kan je maag probleemloos aan je hoofd doorgeven dat je vol zit zonder het ‘beloningscentrum’ in je hersenen te prikkelen. Daarnaast ontstaat er een optimalisering van je metabolisme, verminder je het slechte cholesterol (LDL) in je bloed, zul je minder ontstekingen hebben en kunnen profiteren van een ontgiftende boost. Tot slot bevat broccoli veel vitamine C en B11 (foliumzuur) en antioxidanten die je lijf tegen (borst)kanker en hart- en vaatziekten kunnen beschermen.

Calorieen tellen heeft dus geen zin

Een calorie uit frisdrank gedraagt zich dus anders dan een calorie uit broccoli of calorieën uit roomboter, zalm of avocado. Onthoud dat calorieën uit koolhydraten je insulinegehalte laten stijgen terwijl calorieën uit vet of eiwit dit niet doen. Vetten en eiwitten bevorderen je verzadiging, terwijl koolhydraten je hongergevoel stimuleren.

De focus op calorieën werkt dus averechts en heeft geleid tot een vetfobie. Vetten leveren per gram immers meer calorieën dan koolhydraten en eiwitten. Hierdoor eten we steeds minder vet en meer (geraffineerde, snel opneembare) koolhydraten; echte de boosdoeners. Deze koolhydraten laten immers je bloedsuikerspiegel sterkt schommelen waardoor je hongergevoel toeslaat en aanwezig blijft. De ene calorie leidt dus sneller tot overgewicht en gezondheidsklachten (o.a. diabetes) dan de andere.

Kies voor ‘gezonde’ calorieën

De gezondste calorieën zitten in eiwit- en vetrijke onbewerkte producten zoals ongebrande en ongezouten noten en zaden, koudgeperste oliën (bv. extra virgin olijfolie), onbewerkte vetten (bv. roomboter), biologische eieren, biologische of gras gevoerde vlees en gevogeltesoorten, volle zuivelproducten en wild gevangen vis. En natuurlijk mogen ook biologische groente- en fruitsoorten en zeewier (bv. chlorella, spirulina, dulse en wakame) niet ontbreken in een gezond en slank makend voedingspatroon.

Referenties:

  • Hyman, M. (2012). The Blood Sugar Solution: The UltraHealthy Program for Losing Weight, Preventing Disease, and Feeling Great Now! US: Little, Brown and Company
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Calorie
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15113737
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129158/

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

Geef een reactie