Wat je altijd al wilde weten over Vitamine C


Vitamine C is wellicht één van de bekendste vitamines die je kent. Maar wat zijn vitaminen eigenlijk en wat is de functie ervan? Wat maakt vitamine C zo bijzonder? Kun je te veel vitamine C binnen krijgen en welke vorm van vitamine C is het beste?

Wat zijn vitaminen?

Vitamines (of vitaminen) zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor je lichaam. Vitamines spelen, samen met mineralen, een belangrijke rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van je lichaam. Daarnaast zijn vitamines van belang voor het behoud van een goede gezondheid. Vitamines komen van nature in onze voeding voor. Je lichaam kan vitamines niet of onvoldoende zelf aanmaken.

Er zijn in totaal dertien vitamines. Deze kun je indelen in vet-oplosbare en water-oplosbare vitamines. De vier vet-oplosbare vitamines zijn vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. Deze vitamines zitten in het vet van voedingsmiddelen en kunnen in lichaamsweefsels worden opgeslagen.

De negen water-oplosbare vitamines zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur) en B12 en vitamine C. Deze vitamines zitten juist het vocht van bepaalde voedingsmiddelen zit. Je lijf kan deze water-oplosbare vitamines (m.u.v. van vitamine B12) niet opslaan. Krijg je er teveel van binnen, dan plas je ze uit.

Wat is de functie van vitaminen?

Vitamines zijn betrokken bij tal van chemische processen in je lichaam, o.a. je spijsvertering, energieomzetting, het in stand houden van een sterke weerstand en weefselopbouw- en herstel. In de meeste gevallen is een combinatie van verschillende vitamines nodig om een bepaald proces plaats te laten vinden. In sommige gevallen speelt een bepaalde vitamine echter een prominente(re) rol ten opzichte van de andere betrokken vitamines. Vitamine C is daar een voorbeeld van.

Wat doet vitamine C?

Vitamine C is betrokken bij veel belangrijke processen in het lichaam. Vitamine C is bijvoorbeeld onmisbaar voor een goede weerstand en zorgt daarnaast voor gezonde tanden, botten, huid en bloedvaten. Ook zorgt vitamine C voor een goed functionerend zenuwstelsel en draagt deze vitamine bij aan de energievoorziening voor je cellen.

Verder is vitamine C een antioxidant. De stof beschermt je lichaam, samen met vitamine E, tegen vrije radicalen. Indirect voorkomt vitamine C op deze manier tot op zekere hoogte (versnelde) celveroudering, want vrije radicalen spelen een rol bij verouderingsprocessen. Daarnaast bevordert vitamine C de opname van ijzer.

Je lichaam kan vitamine C niet zelf aanmaken of opslaan. Daarom is het van belang om dagelijks voldoende vitamine C binnen te krijgen. De belangrijkste bronnen hiervan zijn groente en fruit. Maar de meeste mensen krijgen hiervan te weinig binnen, dus kan het raadzaam zijn om extra vitamine C te gebruiken in de vorm van een supplement.

Vitamine C voor elke kwaal?

Omdat vitamine C een belangrijke rol speelt in het behouden of verkrijgen van een sterk immuunsysteem (‘een goede weerstand’), beschermt vitamine C je tegen het krijgen van veel (ontstekings)ziekten en aandoeningen.

Roken, stress en chronische aandoeningen verlagen je weerstand en verhogen je behoefte aan vitamine C. Dus rook je of heb je veel stress? Ben je chronisch ziek of vaak moe? Dan is dagelijks een extra dosis vitamine C onmisbaar voor een goede gezondheid!

Maar ook tandvleesproblemen, huidaandoeningen, gescheurde mondhoeken, slapeloosheid en bloedingen kun je voorkomen of behandelen door elke dag voldoende vitamine C te nemen.

Te veel vitamine C?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C bedraagt voor volwassenen 75 mg. Dit staat gelijk aan 80 gram broccoli of 8 appels of 1 paprika. Deze ADH is echter gebaseerd op een minimale dosis die je nodig hebt om je cellen normaal te laten functioneren waarbij alle overige factoren (leefstijl, ziekte, omgeving) niet mee zijn genomen.

Daarnaast bevatten de meeste groente en fruitsoorten ook steeds minder vitamines en mineralen. Hierdoor zul je er meer van moeten eten om aan de dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen te voldoen.

Bovendien bevatten tegenwoordig alle gewassen (m.u.v. biologische producten) veel chemische stoffen zoals pesticiden en kunstmest die de opname van vitamines afremmen of onmogelijk maken.

Ook verontreinigende stoffen uit bewerkte voedingsmiddelen (bv. conserveringsmiddelen, chemische smaakstoffen, etc.), uitlaatgassen, tabak, medicijnen en (elektro)stress verhogen je behoefte aan o.a. vitamine C.

Daarom wordt aangeraden om dagelijks minimaal 2000 mg vitamine C tot je te nemen. Als je lichaam uiteindelijk toch meer binnenkrijgt dan het nodig heeft, plas je dit gewoon weer uit. Je kunt dus nooit een overschot aan vitamine C opbouwen.

Vitaminepillen gezond?

Vitamine C in de vorm van vitaminepillen, kauwtabletten of poeder is een verantwoorde keuze, mits je de goede soorten en juiste dosering kiest. Waar moet je op letten als je kiest voor een vitamine C supplement?

Ten eerste de vorm waarin vitamine C wordt aangeboden. Ascorbinezuur, calciumascorbaat, magnesiumascorbaat, Ester C; het zijn allemaal soorten vitamine C. Magnesiumascorbaat en Ester C zijn hiervan de best opneembare soorten.

Ten tweede kan je lichaam per keer maar 500 mg vitamine C opnemen. Een dosering die hoger dan 500 mg per pil bevat, heeft dus eigenlijk geen toegevoegde waarde. De zgn. ‘time-released’ pillen hebben daarnaast geen aantoonbare toegevoegde waarde, dus deze kun je beter vermijden.

Ten derde dien je te letten op de aanwezigheid en hoeveelheid hulp- en vulstoffen in het preparaat. Toegevoegde hulpstoffen zoals bioflavonoïden (een type antioxidanten) kunnen de opname van vitamine C bevorderen, terwijl vulstoffen of glansmiddelen (zoals E124 en gehydrogeneerde olie) de opname van de vitamine kunnen remmen of zelfs schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid.

Het vierde aandachtspunt is de vorm waarin je vitamine C inneemt. Kauwtabletten en bruistabletten zijn de minst verstandige keuze, omdat deze altijd bestaan uit tal van vulstoffen die niet goed voor je zijn of de opname van de vitamine kunnen belemmeren. Vitaminepillen zijn acceptabel, maar lees goed het etiket en kijk naar de hulp- en vulstoffen. Vermijd deze zoveel mogelijk. Vitamine C is poedervorm is vaak de zuiverste vorm. Daarnaast is poeder ten opzichte van de andere vormen het makkelijkst te doseren.

De beste vitamine C

De beste vitamine C bestaat uit een supplement in poedervorm op basis van magnesiumascorbaat, zonder toegevoegde vul- of hulpstoffen. Wil je om persoonlijke of praktische redenen liever geen vitamine C in poedervorm gebruiken? Kies dan een supplement in tabletvorm op basis van Ester C of magnesiumascorbaat, bij voorkeur met de dosering van 500 mg per tablet.

Geniet een natuurlijk vitamine C supplement jouw voorkeur? Dan is extract uit acerola of camu camu heel geschikt.

Persoonlijk advies nodig?

Heb je behoefte aan persoonlijk voedingsadvies of wil je advies over de juiste vorm en dosering van voedingssupplementen zoals vitamine C? Neem dan direct contact op voor een gratis online voedingsadvies


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

1 reactie

Geef een reactie