Vegetarisch gezonder dan veganisme?


Vegetarische voeding of veganistisch eten. Wat is het verschil tussen vegetarisch voedsel en leven volgens het principe van veganisme? Is een plantaardige levensstijl gezond(er) dan die van een vleeseter? En wat zijn de voordelen en nadelen van plantaardige voeding?

Veganisme gaat verder dan vegetarisch

Veganisme is een leefstijl die 100% plantaardig is. In tegenstelling tot vegetarisme – waarbij je alleen vlees, gevogelte en vis weglaat uit je voeding – laat een veganist ook zuivel, eieren, gelatine en honing weg uit zijn eetpatroon. Vaak gebruiken veganisten ook geen dierlijke non-food producten zoals leer, wol en bont.

Veganisme gezond?

Binnen het veganisme, maar ook door de ‘gewone consument’, wordt de noodzaak dieren en dierlijke (bij)producten te eten, steeds vaker in vraag gesteld. Minder of geen dierlijke (bij)producten eten kan gezondheidsvoordelen opleveren en spaart het milieu. Veganistisch eten bestaat uit meer dan alleen rauwe groenten of ‘konijnenvoer’. Net zoals bij vegetarische voeding, ontbreekt er vlees, vis en gevogelte in het dagelijkse eetpatroon van een veganist. Mis je daardoor als veganist belangrijke voedingsstoffen of is vegetarische of veganistische voeding net zo gezond? Krijgen veganisten zonder melk, kaas en eieren wel voldoende eiwitten binnen? En wat eet een veganist eigenlijk wel? Veganistisch eten is meer dan simpelweg vlees, gevogelte, eieren, vis en zuivel uit je menu schrappen. Doe je dit wel, dan loop je snel een tekort op aan vitamine B12 op (wat alleen in dierlijke producten voorkomt). Belangrijk om te weten, want vitamine B12 is onmisbaar voor je lichaam. Zorg dus als (beginnende) ‘veggie’ of ‘vegan’ dagelijks voor een verantwoord en gevarieerd voedingspatroon.

Eiwittekort bij veganisme?

Dierlijke eiwitten zijn volwaardiger en eenvoudiger door je lichaam opneembaar dan plantaardige eiwitten. Dat wil echter niet zeggen dat een 100% plantaardig voedingspatroon zorgt voor eiwittekort. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Er bestaan in totaal 20 soorten aminozuren die je lijf allemaal nodig heeft. Sommige aminozuren kun je alleen uit je voeding halen (essentiële aminozuren), andere kan je lichaam zelf aanmaken (semi-essentiële aminozuren). Eiwitrijke plantaardige producten bevatten slechts een klein deel van de 20 aminozuren en elke soort heeft een andere samenstelling. Om voldoende (essentiële) aminozuren binnen te krijgen, moet je dus verschillende eiwitrijke plantaardige voedingsmiddelen met elkaar combineren. Alleen zo krijg je het hele spectrum aan eiwitbouwsteentjes binnen. Dit is soms een hele uitdaging, maar zeker niet onmogelijk!

Veganisme vraagt kennis en creativiteit

Kennis van voeding en een creatieve inslag zijn essentieel om gezond veganistisch te leven. Als je weet welke voedingsstoffen er in plantaardige producten zitten en weet wat je lichaam nodig heeft, dan ben je al goed op weg. Maar creativiteit in de keuken is ook onmisbaar voor volwaardige, gevarieerde en smaakvolle maaltijden.

Vegetarische en veganistische recepten

Wil je meteen in de keuken aan de slag zonder vlees, vis, gevogelte, ei en zuivel? Kijk dan nu in de VoedingsDomein receptenrubriek. Veel recepten zijn vegetarisch of veganistisch. Hieronder vind je alvast een selectie! Veganistische recepten:

Vegetarische recepten:

Winactie | VoedingsDomein

WINACTIE 3x gratis e-books!

 

carnivoor-met-geweten-gratis-ebook Carnivoor met een geweten

VoedingsDomein mag 5x gratis e-books weggeven.

1. plaats dan nu een reactie onder aan dit bericht: Vertel ons waarom jij een gratis exemplaar van ‘Carnivoor met een geweten’ wilt winnen.

2. like onze VoedingsDomein Facebookpagina:

Wij selecteren op 15 mei a.s. de winnaars (Deze winactie is afgelopen! De winnaars zijn: Suzanne, Marjo van Leeuwen en Brigitte). Deze worden op onze VoedingsDomein Facebook pagina bekend gemaakt! Stijn de Kock legt in zijn e-book uit waarom je kunt overwegen om je te verdiepen in veganisme. In het e-book ‘Carnivoor met een geweten’ kun je lezen dat veganisme een leefstijl is die eenvoudig valt toe te passen en qua smaak bovendien erg veel te bieden heeft. Ook ontkracht hij de meest voorkomende mythes over veganisme en verklaart hij waarom een liefhebber van vlees en zuivel met een plantaardig kookblog start.


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

6 reacties

Geef een reactie