Suiker; bruine suiker gezonder dan witte?

Suiker…witte, ruwe, bruine en rietsuiker. Waarin verschillen ze? Welke soort is gezonder? De bruin gekleurde soorten ogen natuurlijker door hun donkere kleur, maar zijn ze daardoor echt gezonder dan de witte variant?

De diverse soorten verschillen in zuiverheid, verwerking, vorm, kleur en (plantaardige) oorsprong. In Europa wordt suiker geproduceerd uit suikerbieten, in andere werelddelen vooral uit suikerriet. De samenstelling is echter voor beide soorten dezelfde, namelijk sucrose (ook wel sacharose genoemd). Het is een mengsel van glucose en fructose. Beide soorten, zowel voortgekomen uit bieten als uit riet, bestaan voor 99,8% uit sucrose.

Productie van suiker uit suikerbieten

Nadat de suikerbieten zijn geoogst, gewassen en gesneden worden de snijdsels geweekt in warm water. Hierdoor lossen de suiker en de “niet-suiker stoffen” in het water op en ontstaat het ruwsap. Dit wordt gezuiverd en geconcentreerd zodat het suikergehalte van 16% naar 67% stijgt. Dit geconcentreerde mengsel kookt men verder in totdat er kristallen uit de suikersiroop ontstaan. Door de aanwezigheid van water en stoom verkrijgen de kristallen hun witte kleur en ontstaat er zuivere, witte kristalsuiker. Het bijproduct dat tijdens en na de kristallisatie ontstaat is melasse. Melasse bestaat voor 50% uit niet te kristalliseren suiker en oplosbare niet-suikers. Veelal wordt melasse verder verwerkt in de voedingsindustrie, bijvoorbeeld voor de productie van koek, roggebrood, donker bier, rum en sojasaus. Vermengd met bietenpulp wordt melasse in gedroogde vorm ook verkocht als diervoer.

Niet alle bruine suiker is ‘cassonade’

Bruine suiker is een verzamelnaam voor alle soorten die een bruine kleur hebben waaronder oer- en (ruwe) rietsuiker, cassonade en bruine suiker. De verschillende soorten hebben enkele onderscheidende kenmerken. Uit sommige bruinkleurige varianten, zoals een ruwe soort suiker (waaronder cassonade) wordt de melasse niet verwijderd, maar het hele sap geconcentreerd en volledig gedroogd. Hierdoor hebben de ‘ruwe’ varianten een iets hoger mineralen- en vitaminegehalte dan de meest gangbare witte zoetmaker. De aanwezige mineralen en vitaminen in cassonade zorgen voor de bruine kleur. De ‘gewone’ bruine suiker is geraffineerde witte suiker die deels is gekarameliseerd en geen melasse meer bevat. Het is gekleurde karamelsiroop die een bruine kleur geeft. De karamelisatie zorgt niet voor een hoger vitaminen- of mineralengehalte, alleen voor een (donker)bruine kleur en een rijkere smaak.

Liever bruin dan wit?

Tussen de verschillende soorten bruine en witte suiker bestaat, behalve de karamelsmaak, geen wezenlijk verschil. Ruwe soorten (zoals cassonade) bevatten dan wel iets meer mineralen en vitaminen, zoals magnesium, kalium, vitamine B1, B2 en niacine dan witte of ‘gewone’ bruine suiker, maar de concentraties zijn zeer laag en leveren hierdoor geen gezondheidswinst op. Ook qua energie-inhoud en tandbederf is er geen verschil tussen de diverse soorten.

Bruine suiker leent zich dus niet als gezonder alternatief boven de witte variant. Bovendien bevatten niet alle bruingekleurde soorten meer mineralen. In de soorten waarbij dit wel het geval is zijn de vitamine- en mineralenconcentraties echter zo laag dat dit geen gezondheidsvoordelen oplevert. Bovendien bevatten alle soorten, ongeacht de kleur, zuiverheid, bewerking of plantaardige oorsprong, dezelfde energetische waarde. Dus ook wat betreft de calorieëninname bestaat er geen voorkeur voor een bepaalde soort. De keuze tussen bruin of wit is dus puur een kwestie van smaak en voor alle soorten geldt; geniet, maar wel met mate. Want suiker mag dan lekker smaken, je lichaam heeft er een hele klus aan om  deze zoetmaker te verwerken.

Suiker slecht?

Als je suiker eet vinden bepaalde processen plaats in je lichaam die nadelig zijn voor je gezondheid. Bij de productie van suiker worden namelijk vitamines en mineralen aan het product onttrokken. Echter heeft je lichaam juist deze voedingsstoffen nodig om suiker te kunnen verteren. Dus als je suiker eet beroof je je lichaam letterlijk van essentiële voedingsstoffen! Hierdoor kunnen op den duur ernstige tekorten ontstaan waardoor je lichaam uit balans raakt. Dagelijkse suikerconsumptie veroorzaakt zo op den duur gezondheidsklachten (b.v. botontkalking, diabetes type 2, infecties, overgewicht, gebitsproblemen, bloedarmoede en hart- en vaatziekten).

Ook zorgt suiker voor een disbalans in de hoeveelheid en werking van neurotransmitters (boodschapperstoffen van de hersenen). Daardoor kun je je neerslachtig gaan voelen. Aangezien suiker een groot verslavend effect heeft, is de kans op depressie groot. Op den duur ontstaan ook concentratieproblemen, innerlijke onrust en prikkelbaarheid.

Wil je weten hoe je lekker en gevarieerd kunt koken zonder suiker? Misschien zijn deze e-learnings dan iets voor jou:

Je vindt deze e-learnings in de VoedingsDomein e-learning omgeving.


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

6 reacties

  • Dani M

    Bedankt voor deze info! Ik dacht dat rietsuiker ‘gezonder’ zou zijn, maar dit blijkt dus niet veel uit te maken.
    Toch maar afleren om suiker in de koffie te doen.

  • Saskia

    Hallo, sinds ik de seminar Sugar, the bitter truth vind ik toch beter om zo min mogelijk suiker in wat voor vorm dan ook binnen te krijgen.
    Dank voor de extra info.

    • VoedingsDomein

      Beste Saskia,

      Bedankt voor je reactie. Vanuit persoonlijk oogpunt ben ik het volledig met je eens. Zelf gebruik ik namelijk helemaal geen suiker in mijn voeding.
      Voor mensen die wel (matig) suiker nuttigen is het echter goed om te weten dat bruine suiker geen gezonder alternatief is boven de witte variant 😉

      Vriendelijke groet,
      Melissa

  • Micheal

    Beste Melissa. ik gebruik alleen nog ruwe rietsuiker in de thee/koffie nadat ik had gelezen hoe geraffineerde suiker wordt gemaakt.

    Bijvoorbeeld het ontkleuren m.b.v. verkoolde koeienbeenderen, het drogen met antischuimmiddel, verzuren met zwaveldioxide, schonen m.b.v. blauwzuur.

    • Melissa Albers
      Melissa Albers

      Dag Michael,

      Geraffineerde suiker ondergaat inderdaad veel bewerkingen. Maar zoals je in het artikel kunt lezen, is ook rietsuiker geen gezond alternatief i.v.m. de negatieve effecten van suiker op o.a. je stofwisseling.

      Gezonde groet,
      Melissa

  • Hoi, ik ben Jos Pieter en ik heb een vraag.
    Volgens iemand kon ik op deze site informatie vinden.
    Dat is heel erg gelukt.
    Oja, als je dit leest en Marjolie kent, wil je dan zeggen dat ik van haar hou?

Geef een reactie