Seizoensgroenten en seizoensfruit; een gezonde keuze!

Seizoensgroenten en seizoensfruit. Iedereen kent wel een paar soorten, maar vanwege het doorlopende aanbod in de supermarkten hebben velen geen besef meer van wat ‘echte seizoensproducten’ zijn. De meest genoemde typische wintergroenten zijn vaak boerenkool en spruitjes en de bekendste soorten winterfruit zijn sinaasappelen en mandarijnen. Maar er is meer!

Verdiep je eens in het aanbod en sta versteld van alle heerlijkheden die het najaar en de winter te bieden hebben.

Wintergroenten en winterfruit

Niet alleen de zomer verleent ons smaakvolle en voedzame groentesoorten, ook in de winter is er volop gezonde keus. Naast de geliefde boerenkool (de wintergroente die van alle soorten de meeste vitamines en mineralen bevat!) zijn ook groene, rode en witte kool (vers of in de vorm van zuurkool) volop verkrijgbaar. Koolsoorten zijn rijk aan vezels, B-vitaminen, vitamine C, E, ijzer, calcium en fosfor. Andere groentesoorten die in de koudste periode van het jaar volop verkrijgbaar zijn: knolselderij, koolraap, pompoen, pastinaak, prei winterwortel en spruitjes. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn spruitjes bij Nederlanders de meest geliefde wintergroentenDeze kleine groene kooltjes zijn niet alleen lekker, ze zijn ook echte vitaminebommen. Spruitjes bevatten volop vitamine B1, B2, B6, foliumzuur, vitamine C, selenium en kalium.

Naast de overbekende winterse vitaminen in de vorm van sinaasappels en mandarijnen, bestaat het fruitaanbod in de winterperiode verder uit kiwi’s, appels, bananen, peren, mango’s en pompelmoes. Er is dus volop keuze om ook in de winter aan de dagelijkse twee stuks fruit te komen!

Aardbeien in de winter?!

Vroeger kon je niet kiezen. Er waren geen aardbeien, meloenen, bessen of bramen in de winter. En had je zin in komkommer, tomaten en paprika? Jammer, maar dan moest je nog een paar maanden geduld hebben totdat de lente en zomer zich aandienden. Tegenwoordig is dit anders en zijn vrijwel alle groenten- en fruitsoorten het hele jaar door verkrijgbaar. Bedenk echter dat ‘echt’ zomerfruit (zoals meloenen, aardbeien, bramen en kersen) van ver komt en vaak geen verantwoorde keuze is.

Wil je toch aardbeien eten in de winter? Kies dan liever voor de diepvriesvariant. Dit fruit is vaak van Nederlandse bodem afkomstig en in de zomerperiode ingevroren. Bedenk dat verse aardbeien – maar ook meloenen, kersen, etc. – die nu verkrijgbaar zijn, vaak honderden (soms duizenden) kilometers hebben afgelegd voordat ze in de winkel liggen. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, ook de smaak komt het niet ten goede. Door de lange opslagperiodes en het soms nog onrijp oogsten gaan bovendien zowel de kwaliteit als de voedingswaarde van het fruit sterk achteruit.

Eet producten van het seizoen én uit eigen regio!

Kies dus voor producten van het seizoen en dan bij voorkeur voor streekproducten. Producten uit je eigen regio zijn vaak verser en rijker aan vitamines en mineralen. Ook hebben groente- en fruitsoorten ‘van dichtbij’ minder kilometers afgelegd waardoor er sprake is van minder CO2-uitstoot (wat weer beter is voor het milieu!). Daarnaast is de verwerkings- en opslagtijd (van de boer tot in de keuken) aanzienlijk korter waardoor er minder chemische middelen hoeven te worden gebruikt om de producten langer houdbaar te maken. Kortom; groente en fruit uit de buurt is lekkerder, gezonder en beter voor het milieu.

Aan de slag met seizoensproducten

Belanden wintergroenten zoals boerenkool en zuurkool bij jou steevast in een stamppot? Wil je ook eens wat anders dan spruitjes met kaassaus en aardappelen en heb je geen idee wat je met een witte, groene of rode kool kunt doen om er iets lekkers van te maken? Neem dan eens een kijkje op de receptenpagina van VoedingsDomein. Laat je eens verrassen door een winterse kippensoep met witte kool, winterpeen en prei of een frisse rodekoolsalade. Ook lekker: salade met kip, sinaasappel en avocado. Of maak eens kiprollade met spinazie, knolraap en appel!

En wil je eens uitpakken met een spectaculair dessert (bijvoorbeeld tijdens de feestdagen)? Maak dan eens deze hangop met fruit. Kies in het najaar en winterseizoen voor fruitsoorten zoals appels, mandarijnen en kiwi en proef de gezonde smaak van de winter in dit rijke dessert!


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

8 reacties

  • Mark

    Mooi stuk, zet je echt even aan het denken. Morgen in de supermarkt loop ik aan de tomaten voorbij en kies ik voor een lekkere prei 🙂

  • Karen

    Leuk stukje, maar volgens mij zijn bananen, kiwi’s, mango’s en sinaasappelen niet echt streekprodukten.

    • VoedingsDomein

      Beste Karen,
      Dat klopt! Maar mijn primaire boodschap luidt: kies voor seizoensgroenten en -fruit (waaronder ook bananen, kiwi’s, mango’s en sinaasappelen vallen). Daarop aansluitend is het nog beter / extra verantwoord om te kiezen voor streekproducten. En inderdaad, dan valt de sinaasappel weer buiten de boot. Bij groenten is het gelukkiger eenvoudiger en is er een ruimere keuze aan seizoensproducten van dichtbij 🙂
      Vriendelijke groet,
      Melissa

  • Frank

    Ik vind het fijn dat er zelfs in de winter genoeg keuze is! Zo kan ik na het bunkeren tijdens de kerstdagen weer van start gaan met gezond leven!

  • Femke

    Ha Melissa,

    Leuk stuk. Ik krijg elke week een groenten- en fruitpakket bezorgd. Met seizoensgroenten en fruit. Ook dat is weer elke week een verassing en het zorgt ervoor dat je weer eens wat anders eet. Daarnaast ben ik het met je eens om eens wat vaker streek-/seizoensgroenten en -fruit te kiezen

    • VoedingsDomein

      Beste Femke,
      Wat leuk dat je hier zo mee bezig bent! Geniet ervan en kijk zo nu en dan eens op de receptenpagina van VoedingDomein voor nieuwe, inspirerende gerechten!
      Vriendelijke groet,
      Melissa

  • Ik kreeg gelijk trek in kippensoep, bij deze weet ik dus ook wat ik vanavond ga eten!

    Interessant artikel, en vooral een goed onderwerp!

Geef een reactie