Sapvasten

Sapvasten is één van de manieren om te detoxen (ontgiften). Het voorjaar staat voor de deur en niet alleen in huis is het tijd voor ‘de grote schoonmaak’, ook je lichaam kan vaak wel een inwendige poetsbeurt gebruiken. Maar hoe ga je te werk en waar moet je op letten als je een sapvastenkuur wilt doen? En heeft een weekje vasten echt nut?

Welke groenten zijn niet geschikt om te juicen?

Overbelaste spijsvertering

Door te veel en te snel te eten en sterk kunstmatig bewerkte voeding te gebruiken kan je spijsvertering overbelast raken. Afvalstoffen hopen zich op in je darmen en dit kan zorgen voor gezondheidsproblemen die uiteenlopen van moeheid en hoofdpijn tot verstopping (obstipatie) of buikpijn. Stress kan deze klachten bovendien verergeren. Door je darmen op te schonen voel je je vaak weer energieker en verdwijnen de meeste van deze klachten.

Vasten

Om je darmen en de rest van je lichaam inwendig te reinigen en opgehoopte afvalstoffen kwijt te raken kun je een vastenkuur volgen. Het volgen van vastenkuren kan helpen deze afvalstoffen te verwijderen. Zo kun je bijvoorbeeld een sapvastenkuur volgen. Tijdens het sapvasten eet je niets en drink je alleen groente- en fruitsappen, kruidenthee en water.

Wel of niet sapvasten?

Sapvasten is alleen voor (redelijk) gezonde mensen geschikt. Ben je zwanger of ziek of heb je last van eetstoornissen of ondergewicht? Dan is sapvasten niet voor jou geschikt. Ook als je aan topsport doet is sapvasten niet aan te raden. Als je twijfelt of sapvasten goed voor jou zou kunnen zijn, dien je altijd eerst een arts of diëtist te raadplegen. Deze kunnen je voorzien van persoonlijk advies zodat je geen onnodige gezondheidsrisico’s loopt.

Wat je moet weten over sapvasten

Als je zeker weet dat je lichaam het aankan om gedurende een week op sappen, kruidenthee en water te leven, zou sapvasten een geschikte detoxmethode (ontgiftingsmethode) kunnen zijn. Houdt er ook rekening mee dat er behalve afvalstoffen ook emoties of stress vrij kunnen komen. In combinatie met de onthouding van vast voedsel (waardoor je je futloos kunt voelen) kost dat veel energie.

Ook heb je voldoende tijd en ruimte nodig om je te kunnen ontspannen. Alleen in een ontspannen staat kan je lichaam de afvalstoffen loslaten. Tot slot is het fijn om (mentale) ondersteuning van mensen om je heen te hebben als je gaat sapvasten. Dit kunnen huisgenoten zijn, maar ook familieleden of een goede vriend(in).

Je kunt ook onder deskundige begeleiding sapvasten. Zo weet je zeker dat je alles goed doet en je je lichaam niet overbelast.

Als je gaat sapvasten

Voordat je aan een sapvastenkuur start dien je je goed voor te breiden. Niet alleen lichamelijk, ook geestelijk moet je je hierop instellen. Het is van belang om vanaf minimaal een week vóór het vasten je vaste voeding geleidelijk af te bouwen zodat je lichaam langzaam kan wennen. Gebruik in deze periode (vanaf één week voor het vasten) geen:

  • Tabak, alcohol, koffie en zwarte thee
  • Specerijen, suiker, zoetstoffen en zout
  • Deegwaren zoals brood, crackers, pasta en koekjes
  • Peulvruchten (bonen), zaden en noten
  • Aardappelen, ui, knoflook en prei
  • Vlees, vleeswaren, vis, harde kaas, bewerkte vetten en ei

Gebruik in deze voorbereidingsweek wel:

  • Vers fruit en verse groenten (bij voorkeur rauw of kort gekookt/gestoomd)
  • Gefermenteerde groentesoorten (bijvoorbeeld zuurkool)
  • Rijst, boekweit, gierst, amaranth of quinoa
  • Aangezuurde melkproducten (yoghurt, kefir, kwark, zachte (room)kaas of hüttenkäse)
  • Groente- en fruitsappen (bij voorkeur vers geperst en zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen)
  • Kruidenthee (zoals kamille, rooibos, rozenbottel of brandnetel) en voldoende zuiver water zonder koolzuur (1,5-2 liter per dag)!

Tijdens de vastenweek

Sapvasten is niet makkelijk vol te houden en alleen een met een sterke motivatie en een flinke portie doorzettingsvermogen houd je het vol. Tijdens het sapvasten eet je geen vast voedsel en je lichaam zal moeten wennen hieraan. Je kunt misselijk zijn, kramp in je buik hebben of een onrustig en leeg gevoel. In het begin kun je daarnaast heel moe zijn of hoofdpijn hebben en last krijgen van duizeligheid of lusteloosheid. Ook pijn in spieren en gewrichten komt soms voor, maar dit zijn normale verschijnselen en een natuurlijke reactie van je lichaam.

Tot slot kun je op emotioneel gebied gevoeliger zijn. Zo kun je bijvoorbeeld sneller gaan huilen of geïrriteerd zijn. Als je twijfelt over deze of andere symptomen dien je altijd diëtist te raadplegen

Welke sappen zijn goed?

Tijdens de vastenweek zijn volgende sappen geschikt:

  • Zelfgeperste of versgeperste sappen (zelf persen kun je doen met een sapcentrifuge)

Koop je de sappen? Kies dan voor biologische, onbewerkte sappen (verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels)

  • Drink naast niet alleen vruchtensappen, maar ook groentesappen (liefst van kiem- of groene bladgroenten als alfalfa, waterkers, spinazie, etc. Je kunt aan deze sappen wat koudgeperste (olijf)olie toevoegen. Gebruik daarnaast zo min mogelijk zout
  • Wil je liever een kant-en-klaar sapvastenpakket gebruiken? Kies dan het liefst voor Demeter (verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels)
  • BELANGRIJK: drink tijdens de hele kuur elke dag 2-4 liter water zonder koolzuur. Ook kruidenthee is toegestaan (zoals brandnetel, kamille, rooibos, etc)

Bedenk dat ondersteunende detoxpakketten (vaak bestaand uit verschillende soorten poeders en pillen) niet nodig zijn! Deze middelen laxeren hooguit wat sneller en/of meer, waardoor je darmen sneller leeg zijn. Bovendien kunnen ze zorgen voor een overprikkeling van je darmstelsel en kosten ze onnodig veel geld.

Na het vasten

Na 5-7 dagen vasten kun je het gebruik van vaste voeding geleidelijk opbouwen. Neem zeker 4-5 dagen de tijd om over te schakelen op gezonde, vaste voeding. Begin de eerste dagen eerst met kleine beetjes kort gekookte groente, wat fruit en aangezuurde melkproducten (bv. kefir, kwark en yoghurt). Pas na 3-4 dagen kun je vaster voedsel eten. Denk hierbij aan quinoa, rijst, gierst, boekweit en amaranth. Na de vijfde dag kun je weer voorzichtig overgaan op (zuurdesem)brood, (wit)vis of gevogelte. Wees na deze week heel matig met vlees, want vlees is moeilijk verteerbaar. Daarnaast is veel lichaamsbeweging belangrijk, zodat je darmen gestimuleerd worden, je lichaam weer omschakelt naar een normale stofwisseling en je weer spieren opbouwt. Kies voor afwisseling en varieer met cardiologische en krachttraining voor optimaal resultaat.

Nieuwe leefstijl na de sapvastenkuur

Na een sapvastenkuur voel je je vaak energieker en zit je beter in je vel. Als je dit gevoel wilt vasthouden zul je je permanent een nieuwe leefstijl moeten aanmeten. Denk daarbij aan een gezond voedingspatroon en een gezonde leefstijl met voldoende lichaamsbeweging. Ook minder of geen koffie drinken, suiker en geraffineerde producten weg laten of zo min mogelijk te gebruiken hoort daarbij. Kies voortaan voor pure en gezonde voedingsmiddelen, zonder chemische bewerkingen en toevoegingen. Laat je op weg helpen door professioneel en persoonlijk online voedingsadvies en gerichte leefstijlcoach(ing) zodat je niet in je oude patroon vervalt.



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

1.358 reacties