Overgewicht door insuline?

Insuline is een hormoon dat je lichaam aanmaakt zodra je bloedsuikerspiegel stijgt. Hoe sneller en vaker je bloedsuikerspiegel stijgt, hoe meer insuline je lichaam aanmaakt. Met alle gevolgen van dien, want insuline is een echte dikmaker. Hoe kun je deze cirkel doorbreken?

Calorieën uit vetten, eiwitten en koolhydraten

Als jij nog steeds denkt dat je afvalt door calorieën te tellen dan zal ik je uit je droom helpen. Want 500 calorieën uit vet hebben een heel ander effect op je lichaam dan dezelfde hoeveelheid calorieën uit eiwit of koolhydraten. Dit komt doordat je lichaam na het eten van koolhydraten een flinke hoeveelheid van het hormoon insuline aanmaakt. De hoeveelheid insuline die er in je bloed circuleert bepaalt of je in staat bent om vet te verbranden of dat je lichaam juist vet op zal slaan.

Waarom insuline dik maakt

Na het eten van suikers (suiker, honing, koekjes, mueslirepen, snoep, koek, frisdrank, vruchtensap, gedroogd fruit, agavesiroop, ahornsirop, etc.) of geraffineerde koolhydraten (bv. brood, pasta, crackers, witte rijst, noedels, couscous, chips, etc.) krijg je snel en veel energie. Deze energiekick ontstaat omdat je bloedglucosegehalte (bloedsuikerspiegel) na het eten van deze suikers snel stijgt.

Als je bloedsuikerspiegel stijgt, gaat je pancreas (alvleesklier) het hormoon insuline aanmaken. Dit is nodig, omdat insuline ervoor zorgt dat er glucose naar je cellen wordt getransporteerd t.b.v. hun energievoorziening. Als je cellen deze energie op dat moment niet nodig hebben (dus bij een overschot aan suikers) slaat je lichaam deze glucose op in je vetcellen en daalt je bloedsuikerspiegel weer.

Schommelingen in je bloedsuikerspiegel

Ons lichaam is niet gemaakt om grote hoeveelheden koolhydraten in de vorm van suikers en granen te verwerken. Door dagelijks suikers en geraffineerde koolhydraten te eten raakt je lichaam van slag je bloedsuikerspiegel uit balans. Dit kun je merken doordat je direct na het eten een energiekick krijgt om vervolgens een (lunch)dip te krijgen.

Vaak zin in koffie, snoep, cola of chocola?

Herken je dit? Je hebt net geluncht met een paar boterhammen. Na het eten voel je je moe, dus neem je een kop koffie. Eigenlijk heb je nu ook wel zin in een reep chocola. Na het avondeten, een bord pasta met saus, voel je je doormoe, dus ga je languit op de bank liggen. Deze gevoelens van vermoeidheid en lusteloosheid ontstaan door een extreme daling van je bloedsuikerspiegel. Doordat je veel koolhydraten hebt gegeten, maakt je lichaam namelijk veel insuline aan. Helaas werkt insuline relatief langzaam, waardoor je lichaam er teveel van aanmaakt. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel snel en wordt deze erg laag waardoor je je heel moe, slap en hongerig voelt en behoefte hebt aan iets zoets.

Schommelende bloedsuikerspiegels maken dik

Als je veel en vaak koolhydraten eet dan zit er vaak en veel insuline in je bloed. Hierdoor verliezen je cellen het vermogen om adequaat te op deze insuline te reageren waardoor je lichaam nog meer insuline gaat aanmaken. Je bloedglucosegehalte moet immers omlaag gebracht worden.

Je stofwisseling wordt ernstig verstoord bij een voortdurend hoge insulineproductie. Zolang er insuline in je bloed zit, kan je lichaam immers geen vet verbranden, want op dat moment kan je lichaam eenvoudig energie halen uit de glucose in je bloed. Hierdoor zal je lichaam je vet opslaan (vaak in de vorm van buikvet) en vergeet je lichaam dat het ook vet kan verbranden om energie te krijgen.

Waarom je lichaam overtollig vetweefsel aanmaakt

Hoe minder gevoelig je bent (geworden) voor insuline (door het regelmatig eten van veel koolhydraten), hoe meer vet je lichaam opslaat waardoor in plaats van je spier- en hersencellen je vetcellen van energie worden voorzien. En hierdoor blijf jij suikers eten. Je hebt immers constant het gevoel dat je steeds energie tekort komt. Dat is logisch, want de overdaad aan insuline zorgt voor een verstoorde stofwisseling.

Insulineresistentie / insuline ongevoeligheid

Insulineresistentie betekent dat je ongevoelig(er) bent voor insuline. Insulineresistentie kenmerkt zich door een grote trek in suikers en koolhydraten, overtollig buikvet, emotie eten, moeite hebben met afvallen, moe zijn na het eten, hoge cholesterolwaarden, maagzuur, een laag energieniveau, slapeloosheid en een onregelmatige menstruatie.

Breng je bloedsuikerspiegel weer in balans!

De oplossing voor alle bovengenoemde symptomen is het in het balans brengen van je bloedsuikerspiegel waardoor je lichaam efficiënter energie verbrandt en in staat is om overtollig buikvet af te breken. De eerste stap op weg naar stabiele bloedglucosewaarden is het drastisch schrappen van suikers en koolhydraten. Hierdoor zal je lichaam automatisch minder insuline aanmaken en worden je cellen weer gevoeliger voor insuline.

Sla bovendien je ontbijt niet over, want ontbijten brengt je stofwisseling op gang. Eet een eiwit- en vetrijk ontbijt en laat je angst over ‘vet maakt dik’ varen, want dat is een fabeltje. Zorg er daarnaast voor dat je gedurende de dag regelmatig eet. Hierdoor houd je je bloedsuikerspiegel stabiel. Wees bovendien geduldig en lief voor jezelf, want als je al jaren te dik bent, moet je je lichaam de tijd gunnen om te wennen aan de nieuwe situatie. Zie je nieuwe voedingspatroon bovendien niet als een dieet maar als een nieuwe leefstijl waarin je dagelijks werkt aan je gezondheid en vitaliteit.

Deskundig advies en begeleiding

Natuurlijk hoef je het niet allemaal alleen te doen. Schakel een professional in bij het samenstellen van een voedingspatroon op maat dat voldoet aan jouw persoonlijke wensen en mogelijkheden. En schroom niet om gebruik te maken van een coach die je op het juiste spoor brengt en houdt. En onthoud tot slot: het is nooit te laat om een gezonde start te maken op weg naar een slank en vitaal lichaam. Begin daarom vandaag nog en schrijf je in voor een vrijblijvend intakegesprek.



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

551 reacties

Geef een reactie