Noten gezond en lekker!


Noten zijn gezond en lekker! Amandelen, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten; ze passen uitstekend in een gezond voedingspatroon. Maar waarom zijn noten gezond? En waar moet je op letten als je noten wilt eten?

Noten zijn vet gezond!

Steeds meer mensen ontdekken de bijzonder gezonde en voedzame kracht van noten. Noten zijn namelijk meer dan ‘vetrijke knabbels’. Noten bevatten naast een flinke portie gezonde vetzuren ook tal van vitaminen, mineralen, eiwitten en vezels. De vetzuren in noten maken je niet dik. In tegendeel! Noten kunnen zelfs helpen bij het afvallen en het verlagen van je cholesterolgehalte. Ook kunnen noten je beschermen tegen hart- en vaatziekten. En het stofje serotonine uit in noten werkt eetlustremmend, bezorgt je een geluksgevoel en is goed voor je hart.

Uit onderzoek blijkt dat je sneller en makkelijker kunt afvallen door elke dag een handje rauwe noten te eten. Dit positieve effect ontstaat door het hoge vezel- en eiwitgehalte van noten. Hierdoor ben je sneller en langer verzadigd en houd je je bloedsuikerspiegel stabiel. Genoeg redenen dus om vaker rauwe noten te eten!

Welke noten zijn het gezondst?

Elke notensoort heeft verschillende gezonde eigenschappen. Je kunt daarom het beste dagelijks variëren. Of kies voor een notenmelange uit gemengde noten. Voor alle noten geldt echter: kies altijd voor rauwe (ongebrande) en ongezouten noten. Alleen rauwe noten bevatten nog alle voedingsstoffen. Tijdens het branden worden noten namelijk zo heet gebrand dat vrijwel alle voedingsstoffen (anti-oxidanten, vitamine E en andere soorten mineralen en vitaminen) verloren gaan.

Alle noten zijn gezond!

Amandelen
Amandelen zijn rijk aan de stof alfa-tocoferol (een vorm van vitamine E). Deze vitamine E heeft positieve eigenschappen die goed zijn voor je huid, haar, nagels en tal van belangrijke lichaamsprocessen die je helpen gezond te houden. Ook bevatten amandelen van alle notensoorten de hoogste concentratie calcium en zijn ze rijk aan magnesium, zink, koper, vitamine B2 en vitamine B6. Dit is vooral handig voor vrouwen die in de overgang, want een combinatie van deze stoffen kan osteoporose (botontkalking) tegen gaan.

Walnoten
Walnoten zijn rijk aan antioxidanten. Ze bevatten gemiddeld de dubbele hoeveelheid antioxidanten dan andere notensoorten. Een handje walnoten per dag kan je helpen de kans op verschillende kankersoorten te verkleinen. Ook kunnen walnoten het verouderingsproces vertragen en helpen ze bij stoelgangproblemen zoals obstipatie (verstopping). Daarnaast kun je walnoten effectief inzetten bij stofwisselingstoornissen. Walnoten worden dus niet voor niets gezien als de gezondste noot!

Cashewnoten
Cashewnoten bevatten minder vet dan andere noten. Als je noten eet voor de gezonde vetten, kun je dus beter kiezen voor een andere notensoort (bv. pecannoten of macadamianoten). Cashewnoten bevatten echter wel veel biotine, magnesium, ijzer en koper. Deze stoffen zijn o.a. goed voor een mooie huid en sterk haar.

Pecannoten
Pecannoten bevatten, op macadamianoten na, het hoogste vetgehalte. Daarnaast zijn ze vooral rijk aan vitamine B1 en zink (goed voor een gezonde zenuwfunctie, je geheugen en je weerstand).

Paranoten
Paranoten zijn zeer rijk aan selenium. Dit antioxidant heeft een bewezen sterke werking tegen verschillende kankersoorten en helpt je hartfunctie gezond te houden.

Macadamianoten
Macadamianoten bevatten van alle soorten het meeste vet. Daarnaast zijn ze rijk aan vitamine B1, kalium, magnesium, fosfor en calcium. Ook bevatten macadamianoten zink, koper en ijzer.

Pistachenoten
Pistachenoten zijn rijk aan mangaan, koper, magnesium en fosfor. Ook bevatten ze veel vitamine B6, een vitamine die kan helpen je humeur te verbeteren.

Pinda’s
Pinda’s zijn geen noten, ze behoren tot de peulvruchten. Hoewel pinda’s ook gezonde vetzuren bevatten, hebben ze niet dezelfde gezondheidsvoordelen als noten. Bovendien verdragen veel mensen geen pinda’s. Daarom is het beter om niet te vaak pinda’s te eten. Wil je toch pinda’s eten? Vermijd dan de geroosterde en gezouten varianten.

Recepten met noten

Noten kun je op elk moment van de dag eten. Start je dag eens met een lekker en voedzaam ontbijt met walnoten, gedroogd superfruit en wat kefir. Of verwerk eens handje cashewnoten in je salade of avondmaaltijd:

Amandelen kun je gebruiken in brood en desserts zoals:

En wist je dat je gewelde, rauwe noten uitstekend kunt verwerken in een smoothie? Voeg ze eens toe aan je groente- en fruitsmoothies om deze nog voedzamer te maken (bv. in plaats van hennepzaad of avocado). 


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

1 reactie

Geef een reactie