Hoe vier je een gezond & slank Kerstfeest?

De feestdagen staan bij velen in het teken van veel en ongezond eten. Met onderstaande tips vermijd je een overvolle buik, darmklachten, katers of gewichtstoename, zonder in te hoeven leveren op genot en gezelligheid.

Kies voor een groene Kerst

Een goed begin is het halve werk, dus begin je dag met een groene smoothie. Vind je dat te weinig? Eet er dan in extra virgin kokosolie gebakken eieren, roerei, (groenten)omelet of een wat luxere versie (zoals gepocheerde eieren met zalm of souffle uit de oven met gegratineerde geitenkaas) bij. En stop direct met eten zodra je je verzadigd voelt. Dit geldt niet alleen voor het ontbijt, maar bij alle maaltijden die je eet.

Vermijd suikerbommetjes

Tijdens de feestdagen zie je overal suikerbommetjes in de vorm van koekjes, ijs, puddings en chocolade. Kom niet in de verleiding deze te eten, want suiker maakt dik en verstoort je stofwisseling, met alle gevolgen van dien.

Gaat gezelligheid alleen via je mond?

Het eten van veel suiker, bewerkte vetten en overdadige maaltijden zijn niet nodig om sfeer te creëren. Samen eten is gezellig, maar overdrijf het niet. Bovendien kun je gezelligheid kun je uit veel meer dingen halen dan (overmatig en ongezond) eten. Denk aan spelletjes spelen of samen gaan wandelen.

Less is more!

Versober je Kerst door minder te focussen op veel eten en dure cadeaus. Bereid een smaakvol en gezond gerecht en neem voldoende rust en ontspanning tussendoor. Haal voldoening uit een lange (bos)wandeling en goede gesprekken. Hierdoor ervaar je minder stress en ben je minder geneigd bent om overmatig te eten en (alcohol) te drinken.

Compenseer uitspattingen

Neem een balansdag na een zwaar Kerstdiner door de volgende dag te ontbijten met een groene smoothie, evt. met ik kokosolie gebakken eieren i.p.v. een uitgebreid Kerstontbijt te nemen. En doe aan extra beweging door door lekker (buiten) te sporten of een lange wandeling te maken.

Kies voor alcoholvrij

Drink liever geen wijn of andere alcoholische drank. Alcohol is lekker en gezellig, maar is ook een echte dikmaker. Niet alleen de alcohol zelf zorgt voor extra kilo’s, ook het effect van alcohol zorgt hiervoor. Want door alcohol neemt je eetlust toe waardoor je meer eet en je verzadigingsgevoel later intreedt.

Beken kleur

Kies bij het opscheppen eerst voor diverse soorten (kleurrijke) groenten en vul dit gezonde kleurenpalet aan met een lekker stukje vlees, vis of vegetarische eiwitbron. Vermijd alle zetmeelhoudende producten zoals pasta, rijst, aardappelen, couscous, bulgur, etc. en kies voor een gezonde saus op basis van onbewerkte vetten zoals zelfgemaakte mayonaise van extra virgin olijfolie of een romige, zelfgemaakte hollandaisesaus op basis van echte roomboter en biologische eidooiers. Vet maakt niet dik, mits je kiest voor onbewerkte vetten en oliën.

Snack lekker en verantwoord

Kijk eens bij recepten voor heerlijke hartverwarmende en ‘slanke’ drankjes zonder alcohol en maak feestelijke hapjes op basis van groente i.v.p. dik makende snacks zoals zoutjes, chips, koek, stol, etc. Ook verantwoord suiker- en glutenvrij gebak kun je eenvoudig zelf maken. Doe inspiratie op in onze receptenrubriek en ontdek dat gezond eten heel lekker kan zijn!

Kom terug in balans

Door na de feestdagen extra veel groenten te eten, te kiezen voor kleinere porties en alle soorten snoep en snacks (koek, snoep, chocolade, chips, zoutjes en ander (gefrituurd) voedsel) te vermijden, kun je je lichaam terug in balans brengen als je toch over de schreef bent gegaan. Ook extra lichaamsbeweging helpt je om in shape te blijven. Kies ook na de Kerst voor 100% alcoholvrije borrels en drink zoveel mogelijk water (zonder koolzuur).

Ben je jezelf toch te buiten gegaan tijdens de Kerst? Ga dan ‘resetten’ door een paar dagen te sapvasten tussen Kerst en Oud & Nieuw. Hierdoor voel je je zo ‘licht en schoon’ dat je vanzelf kiest voor een knallend en gezond 2016 in plaats van het nieuwe jaar te starten met een kater en een kledingmaat meer.

Zet goede voornemens alvast om in daden

Bestaan jouw goede voornemens uit afvallen, gezonder eten, meer energie of het aanpakken van je darmklachten? Zet dan nu alvast de eerste stap door je in te schrijven voor een gratis intake. Dan gaan we er in 2016 samen voor zorgen dat je jouw persoonlijke doelen kunt bereiken!



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

157 reacties

Geef een reactie