Fair trade is hot!

Fair trade staat tegenwoordig volop in de schijnwerpers. Het aanbod van fair trade producten in supermarkten stijgt in rap tempo. Fair trade thee, fair trade koffie, fair trade bananen, fair trade chocolade; ze zijn slechts een greep uit de assortimenten in de supermarkten die zoveel mogelijk profijt proberen te behalen uit het positieve imago dat fair trade producten lijken te hebben. Was fair trade vroeger nog iets voor de ‘geitenwollen sok’, nu schijnt het hip te zijn om ‘eerlijk’ geproduceerde chocolade te kopen en is het bijna ‘not done’ als een chocoladereep niet uit ‘eerlijke’ cacao is geproduceerd en geen keurmerk op het etiket heeft staan.

Fair trade biologisch?

Fair trade staat voor ‘eerlijke handel’ en richt zich op producten waarvoor een rechtvaardige prijs aan de producenten – veelal boeren – in het land van herkomst wordt betaald. Er worden afspraken gemaakt over prijszekerheid en stabiliteit in de afname van de producten in de Derde Wereld. Vaak doen afnemers al vooraf een aanbetaling waardoor producenten de mogelijkheid hebben om in productieprocessen te investeren. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel en bij de productie van de artikelen houdt men zoveel mogelijk rekening met plaatselijke sociale en ecologische omstandigheden. Fair trade producten zijn niet automatisch biologisch, maar volgens Max Havelaar ‘kent het Fairtrade model naast strenge sociale eisen ook strenge milieueisen’ die boeren ‘richting biologische landbouw’ sturen. Het model focust op investeringen ‘in een duurzame toekomst waarin biologische landbouw een belangrijk streven is’.

Verkoop Fair trade producten stijgt

De Nederlandse consument lijkt zijn sociale geweten gevonden te hebben en uit dit blijkbaar ook in zijn koopgedrag. Volgens een onderzoek van de Consumentenbond kocht 55% van de Nederlandse huishoudens in 2011 minimaal één fair trade product. In 2008 was dat nog 30%. Uit cijfers van Fairtrade International blijkt dat de omzet van fair trade levensmiddelen wereldwijd met 12% is gestegen. In Nederland stegen de verkopen zelfs met 20%, ondanks de economische crisis. Uit recent onderzoek van Food for Food en Intromart GFK blijkt daarnaast dat ruim 80% van de Nederlandse consumenten waarde hecht aan fair trade, biologische en/of lokaal geproduceerde producten. Van deze doelgroep baseert bijna 12% de productkeuze aan de hand van de aanwezigheid van een fair trade label.

Fair trade producten minder lekker?

Uit representatief onderzoek (NCDO, Max Havelaar en Fair Trade Original) blijkt dat het koopgedrag van Nederlandse consumenten het sterkst wordt bepaald door ideële motieven, maar dat de kwaliteit en smaak de belangrijkste tweede redenen zijn om voor producten uit ‘eerlijke handel’ te kiezen. Ruim 87% van mensen die fair trade levensmiddelen koopt, geeft aan dat de smaak van fairtrade koffie even lekker of zelfs lekkerder is in vergelijking met ‘niet-fairtrade koffie’. Grote levensmiddelenbedrijven en café- en restaurantketens (bijvoorbeeld DE, Verkade en Starbucks) schakelden de laatste jaren geheel of gedeeltelijk over op eerlijke handel. De verkopen van Verkade hebben hierdoor volgens het bedrijf zelf niet onder geleden; de omzet steeg zelfs ten opzichte van voorgaande jaren.

De toekomst van fair trade

Fair trade lijkt dus onder steeds meer mensen hip te zijn. Degene die niets of weinig van fair trade wist of nog niet overtuigd was van de toegevoegde waarde van dit keurmerk, kon zijn hart ophalen tijdens De Fairtrade Week die dit jaar voor de zesde keer plaatsvond. Van 26 oktober t/m 5 november 2013 staat alles in het teken van ‘Fair trade’. In die week word de Nederlandse consument geprikkeld om meer fair trade producten te kopen. Niet alleen in de supermarkt, maar ook in restaurants is het fair trade thema uitvoerig onder de aandacht gebracht. Ook voor 2014 staan er al verschillende fair trade evenementen gepland en het ziet ernaar uit dat de fair trade trend zich – niet alleen op gebied van voeding – zal voortzetten. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, waar fair trade ook onder valt, heeft de toekomst aldus MVO Nederland. Fair trade is dus hot en blijft hot!


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch

Komijn geeft smaak en geneest!
Aantal keer gelezen 29.935
Komijn. De nootachtige, verwarmende maak maakt dit specerij geliefd in vele keukens. Maar waar komt komijn vandaan? Wat zijn de toepassingen? En welke...
Waarop je Moet Letten Bij Het Boodschappen Doen
Aantal keer gelezen 1.258
Uit onderzoek blijkt dat de meeste reclamefolders van supermarkten een hoog percentage aan ongezonde voedingsmiddelen bevatten. Dit maakt het voor de...
Hoe vier je een gezond & slank Kerstfeest?
Aantal keer gelezen 1.246
De feestdagen staan bij velen in het teken van veel en ongezond eten. Met onderstaande tips vermijd je een overvolle buik, darmklachten, katers of gew...
Voeding bij ADHD en ADD
Aantal keer gelezen 27.415
ADHD en ADD zijn aandoeningen die zich kenmerken door snel afgeleid en vergeetachtig te zijn en mensen met ADHD of ADD hebben vaak ook moeite met de v...


Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

2 reacties

Geef een reactie