Bewerkt vlees nu officieel kankerverwekkend!

Zoals verwacht heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bewerkt (rood) vlees toegevoegd aan de lijst van kankerverwekkende stoffen. Vanaf heden komen alle industrieel bewerkte vleessoorten op de ‘zwarte lijst’. Dat betekent dat (knak)worstjes, ingeblikt vlees, hamsoorten en alle andere vleeswaren en bewerkte vleessoorten zoals leverkaas, salami, hamburgers, rookworsten, slavinken, etc. net zo een grote kans op kanker geven als asbest, alcohol en sigaretten.

Bewerkt vlees veroorzaakt kanker

Volgens de WHO neemt het risico op darmkanker met 18% toe ‘voor elke 50 gram bewerkt vlees die je dagelijks eet’ en de link met maagkanker is ook al gelegd. De consumptie van onbewerkt vlees zoals biefstuk, kalfs-, paarden- en lamsvlees levert daarentegen een aanzienlijk lager risico voor je gezondheid.

Uit onderzoek blijkt dat elk jaar gemiddeld 34.000 mensen aan kanker overlijden door het eten van bewerkt vlees.

De industrie verzet zich tegen het besluit

De Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) is het niet eens met de indeling van de WHO. Volgens de VNV zijn er meer factoren betrokken bij het ontstaan van kanker. Daarnaast beweren zij dat Nederlanders eten gemiddeld 20 gram vleeswaren per dag eten, dus ruim onder de 20 grens van 50 gram per dag blijven. Maar wat de VNV gemakshalve ‘vergeet’ is het vlees dat Nederlanders bij de avondmaaltijd eet. Het merendeel van onze landgenoten kiest namelijk dagelijks voor een hamburger, slavink, blinde vink, saucijs, rookworst of ander kant-en-klaar vleesproduct bij de maaltijd. En zo een stuk ‘vlees’ weegt als gauw 75-100 gram per eenpersoonsportie. Wie een beetje kan rekenen komt al snel tot de conclusie dat 20 gram vleeswaren plus 75-100 gram bewerkt vlees bij de maaltijd neerkomt op 95-120 gram bewerkt vlees per persoon per dag. Dit ligt ruim boven de 50 gram die de WHO als risicovol aanmerkt.

Vermijd bewerkt vlees en blijf gezond

Volgens de organisatie bevatten vleeswaren juist veel belangrijke voedingsstoffen zoals proteïnen, vitaminen en ijzer. De voordelen van deze voedingsstoffen wegen echter niet op tegen de schadelijke stoffen die er ook in bewerkte vleessoorten (en dus in vleeswaren) zitten. Bovendien zijn er genoeg gezonde alternatieven die dezelfde voedingsstoffen bevatten en 100% vrij zijn van kankerverwekkende stoffen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een biologisch biefstukje, wilde zalm of een biologisch eitje? Ga voor puur natuur en je weet zeker dat je elke dag zonder zorgen lekker en gezond eet!

Referenties

  • http://www.who.int/en/ (Monographs evaluate red meat and processed meat)
  • http://www.iarc.fr



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

114 reacties

Geef een reactie