Bestaat er gezonde mayonaise?

Mayonaise bestaat uit een aantal basisbestanddelen waaronder olie, ei of eidooier, azijn, mosterd, zout, peper en/of specerijen. Er zijn vele varianten op dit basisrecept, maar wat voor alle soorten mayonaise geldt, is dat deze uit +/- 80% olie bestaan. Maar is mayonaise nu gezond of ongezond?

Vermijd mayonaise uit de supermarkt

In alle soorten mayonaise uit de supermarkt (ook de biologische variant!) wordt voor het oliebestanddeel geraffineerde olie gebruikt. In mijn blog ‘Wat zijn gezonde oliën en vetten’ kun je lezen waarom je deze soorten oliën te allen tijde dient te vermijden.

Deze geraffineerde oliën maken mayonaise uit de winkel dus uiterst ongezond. Dit heeft echter niets te maken met het hoge vetgehalte van mayonaise, maar met de structuur van de bewerkte olie.

Maak je mayonaise zelf

Als je erg van mayonaise houdt, dan kun je deze eenvoudig zelf maken. Mits je de juiste olie kiest, past mayonaise namelijk heel goed in een gezond, slank makend en natuurlijk voedingspatroon. Let ook op de kwaliteit van de overige ingrediënten, want ook deze kunnen stoffen bevatten die je beter kunt vermijden zoals suiker en e-nummers.

Tips voor het maken van gezonde mayonaise

Kies altijd voor extra vierge of extra virgin olie (koudgeperste olie dus). De meest voor de hand liggende olie is extra virgin olijfolie, maar je kunt ook variëren met lijnzaadolie, hennepzaadolie of walnootolie, mits deze 100% koudgeperst is. Let op: door het gebruik van ongeraffineerde oliën zal je mayonaise wel iets sterker van smaak worden dan je wellicht gewend bent.

Kies daarnaast bij voorkeur voor biologische eieren, biologische azijn (bv. witte wijnazijn), mosterd waaraan geen suiker en/of e-nummers zijn toegevoegd en Keltisch zeezout of Himalayazout in plaats van ‘gewoon’ keukenzout.

Doe alle ingrediënten, behalve de olie, in een hoge kom. Zet de staafmixer erin en mix kort door. Voeg al mixend steeds een klein straaltje olie toe totdat je de mayonaise dik genoeg vindt.

Mayonaise is gezond!

Mayonaise is dus heel gezond, mits je uitsluitend kiest voor zelfgemaakte mayonaise en hiervoor de juiste ingrediënten kiest. Let op: als je zwanger bent of een lage weerstand hebt, wees dan voorzichtig met rauwe eieren. Kies in dat geval liever gepasteuriseerde eieren (verkrijgbaar in de supermarkt) of vervang de eieren door wat biologische volle melk, amandelmelk, hennepmelk of biologische (slag)room. Eet smakelijk!


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

Geef een reactie