Afkicken van suiker

Afkicken van suiker is moeilijk, maar wel de moeite waard. Wat zijn de kenmerken van een suikerverslaving? Waarom is afkicken van suiker eigenlijk zo belangrijk? En hoe kun je van je suikerverslaving afkicken?

Wat zijn de kenmerken van een suikerverslaving?

Door het beantwoorden van onderstaande vragen kun je nagaan of jij verslaafd bent aan suiker:

Heb je vaak last van een moe gevoel na het eten?
 
Heb je na het eten behoefte aan iets zoets, ook al zit je vol na een voedzame maaltijd (bv. een toetje na het eten)?
 
Als je toegeeft aan je zin in wat zoets, komt het dan wel eens voor dat je meer eet dan je van plan was?
 
Voel je jezelf wel eens schuldig na het eten van iets zoets? Maar eet je er toch nog meer van?
 
Verzin je redenen waarom je écht een snoepje, glas frisdrank of kop koffie (met suiker) nodig hebt?
 
Heb je geprobeerd te minderen met suiker, maar lukt het je niet om je eraan te houden?
 
Verstop je wel eens zoetigheid, of verzwijg je wat of hoeveel je hebt gesnoept of gedronken?
 
Word je onrustig of chagrijnig als je je dagelijkse portie suiker niet krijgt?
 
Vind je het lastig om producten met suiker te vermijden?

Als je één of meer vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, is de kans groot dat je in meer of mindere mate last hebt van een suikerverslaving.

Waarom afkicken van suiker?

Suiker wordt ook wel de ‘witte sloper’ genoemd. En dat is niet voor niets, want overmatige suikerconsumptie heeft tal van negatieve effecten op je gezondheid. Hieronder lees je de 10 belangrijkste redenen waarom afkicken van suiker zo belangrijk is:

1. Suiker verlaagt je immuunsysteem
Tijdens de suikerafbraak verbruikt je lichaam vitaminen, mineralen en vezels. Door suiker te eten verbruik je dus je reserves van gezonde voedingsstoffen. Daarnaast zorgt suiker ervoor dat je verzuurd raakt. Hierdoor wordt je immuunsysteem onderdrukt. Je weerstand verslechtert waardoor je sneller verkouden bent of krijg je last van andere kwaaltjes krijgt (bron).

2. Suiker verstoort je insulineproductie
Als je suiker eet, maakt je lichaam het hormoon insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat glucose in je bloed en cellen wordt opgenomen. Als er echter teveel glucose (dus suiker) in het bloed komt, raakt de insulineproductie in de war. Je lichaamscellen worden dan immuun voor de enorme hoeveelheid insuline. Dit kan vervolgens tot verschillende ziektes leiden, zoals diabetes type II (suikerziekte), hart- en vaatziekten en overgewicht (bron).

3. Suiker is slecht voor je tanden
Suikers voeden slechte bacteriën in je mond en veroorzaken zuren die je tanden aantasten (bron).

4. Moe door suiker
Suiker lijkt je energie te geven, maar na het eten van suiker volgt al snel een energiedip. Als voedsel wordt verteerd, worden koolhydraten (suikers) tot glucose afgebroken. Je bloed neemt de glucose op en vervoert het naar de cellen. Daar wordt glucose omgezet naar energie.

Een belangrijke term hierbij is de bloedsuikerspiegel. Deze waarde zegt iets over de hoeveelheid glucose in het bloed. Je lichaam wil zo min mogelijk schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel voorkomt namelijk energiedips en levert langdurig energie waardoor je minder last hebt van eetbuien.

Bewerkte suikers zorgen juist voor grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Vandaar die bekende after-lunch of after-dinner dip! Complexe of langzame koolhydraten worden juist langzaam opgenomen en veroorzaken geen pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

5. Suiker als oorzaak voor diabetes, kanker en hart- en vaatziekten
Suiker schijnt een belangrijke oorzaak te zijn van diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Suiker verhoogt het insulineniveau en het cholesterol- en glucosegehalte in het bloed. Dit verhoogt de kans op diabetes type II (suikerziekte) en de kans op hart- en vaatziekten.

Daarnaast is er een link tussen suiker en kanker. Mensen met een verhoogde insulinespiegel (veroorzaakt door teveel suiker) hebben namelijk meer kans hebben op verschillende vormen van kanker, waaronder borst- en darmkanker (bron).

6. Suiker veroorzaakt vage klachten
Vage klachten zoals hoofdpijn (of zelfs migraine), acne, eczeem, astma, oververmoeidheid, slapeloosheid, stress, darmproblemen en allergieën zijn vaak een gevolg van suikerconsumptie. Neem eens de proef op de som en stop met het eten van suiker. De kans is groot dat je klachten sterk verminderen of verdwijnen!

7. Suiker is verslavend
Suiker is net zo verslavend als alcohol, sigaretten of zelfs cocaïne! Suiker activeert het beloningssysteem in de hersenen, precies zoals sigaretten of drugs dat ook doen (bron). Je brein wordt namelijk afhankelijk van het stofje dopamine wat vrijkomt als je suiker eet, waardoor je steeds weer opnieuw behoefte hebt aan een ‘suiker-kick’.

8. Suiker beïnvloedt je emoties
Suikerrijk voedsel zorgt voor veel insuline in je bloed (zie punt 4). Teveel insuline heeft invloed op je hersenen, waardoor je emotionele uitbarstingen krijgt. Dit komt door de pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Vooral kinderen en pubers zijn hier extra gevoelig voor (bron).

9. Van suiker blijf je eten
Je blijft van suiker eten om twee redenen: het is verslavend en suiker geeft geen vol (verzadigend) gevoel (bron). Door het effect van suiker op je hormonen en je hersenen, verlies je de controle en blijf je maar eten waardoor je veel meer eet dan je lichaam aankan en je in gewicht (vetmassa) zult aankomen.

10. Suiker veroudert je huid
Net als sigarettenrook en UV-straling, zorgt ook suiker ervoor je huid sneller veroudert (bron).

Hoe kun je afkicken van suiker?

Als je af wilt van je suikerverslaving, is de allereerste stap om krachtig te besluiten dat je je voedingspatroon rigoureus wilt veranderen. Als je je gezondheid voorop stelt en er helemaal voor gaat, kun je binnen 2 tot 3 weken volledig afkicken van je suikerverslaving. Dit lukt je echter alleen als je drastisch het roer omgooit en volhoudt!

Geef jezelf de tijd
Om van je verslaving af te komen heb je doorzettingsvermogen en kracht nodig. Houdt er rekening dat je echt een paar weken ‘zoet’ zult zijn met het afkicken van suiker. Je lichaam heeft deze tijd nodig om te ontwennen. Het duurt minimaal een week voordat je voelt dat de drang om suiker(rijk) te eten afneemt.

Beloon jezelf niet met suiker
Als het je is gelukt om een paar dagen of weken zonder suiker te leven, beloon jezelf dan niet met iets waar suiker in zit, want dan ben je weer terug bij af.

Kijk kritisch naar je voedingspatroon
Kijk eens heel kritisch naar je voeding. Vermijd alle producten waar veel suikers in zitten en kijk ook eens naar de Glycemische Waarde van alles wat je eet. Voedsel met een hoge Glycemische waarde (GW)laat je bloedsuikerspiegel flink stijgen (zie ook punt 2 en 4 hierboven), waardoor je toch weer suiker gaat eten.

Kies daarom voor voeding met een lage GW, want zo vermijd je een extreem hoge bloedsuikerspiegel. Een lage GW is op de schaal van 100: 0 – 55. Alles wat hoger is dan 55 moet je vermijden.

Ga sporten
Je behoefte aan suikers is na het sporten beduidend minder. Sporten helpt je bij het vermijden van suikerrijk voedsel en om lichaamsvet te verbranden. Aangezien lichaamsvet één van de in stand houders van de vraag naar suikers is, is sporten een tip die op meerdere fronten actief helpt tegen een suikerverslaving.

Laat je smaakpapillen herleven
Door bewerkte voedingsmiddelen worden je smaakpapillen minder efficiënt. Ze zijn verdooft door al die ‘vreemde’ smaken en door de overvloed aan bijvoorbeeld suikers en zout waardoor je steeds meer voedsel nodig hebt om je smaakpapillen dezelfde sensatie te geven. Dit is natuurlijk onwenselijk. Eet daarom alleen nog maar onbewerkte, pure voeding. Dus geen voorgebakken pizza, maar zelfgemaakte pizza met verse groenten en een bodem van gemalen bloemkool, ei en geitenkaas, Geen gefrituurde voeding (zoals patat), maar geroosterde pompoen (blokjes/plakken) die je in de oven bakt met wat extra virgin olijfolie of extra virgin kokosolie. En vooral geen sauzen, koekjes of snacks uit pakjes. Zelf maken is vaak net zo snel en veel lekkerder en gezonder!

Je zult merken dat je na verloop van tijd dingen proeft die je misschien nog nooit eerder geproefd hebt. Mocht je terugvallen in je oude patroon, dan zul je merken alles veel te chemisch en te zoet smaakt.

Gezond eten zonder suiker
Wil jij ook lekker en gezond (leren) eten zonder suiker?


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

Geef een reactie