9 Tips Om PMS symptomen Te Verminderen


PMS (premenstrueel syndroom) omvat een serie van symptomen waaronder een onregelmatige menstruatie, hevige menstruatiepijn, extreme moeheid, stemmingswisselingen, depressie, misselijkheid en gespannen borsten. PMS ontstaat door een verstoorde hormoonbalans. Door gezonde voeding kun je je hormonen weer in balans brengen waardoor PMS symptomen kunnen afnemen en zelfs verdwijnen. Volg onderstaande tips voor minder PMS klachten!

1. Eet gezonde, onbewerkte vetten

De belangrijkste bouwstoffen van hormonen zijn vetten (waaronder cholesterol). Er kan alleen een goed eindproduct (en dus een goede hormoonhuishouding) ontstaan, als de grondstoffen van goede kwaliteit zijn. Je lichaam heeft hierbij voldoende MOV’s (meervoudig onverzadigde vetzuren) nodig. Deze vetten vindt je vooral koudgeperste oliën (extra virgin sesamolie, hennepzaadolie, lijnzaadolie en walnootolie), rauwe noten (walnoten, pecannoten, cashewnoten, hazelnoten en paranoten), zaden (vooral hennepzaad, lijnzaad en chiazaad, maar ook pompoen- en zonnebloempitten) en vette vis (zoals wilde zalm en haring).

Let op! Je lichaam kan MOV’s alleen goed opnemen en benutten als deze niet verhit worden. Gebruik daarom altijd koudgeperste (extra virgin) oliën en ongebrande, ongezouten noten en zaden.

2. Vitamines en mineralen essentieel bij PMS

Om uit vetten hormonen te kunnen maken, heeft je lichaam voldoende voedingsstoffen nodig. Vitamines en mineralen zijn essentieel bij de omzetting van voedingsstoffen. Vooral vitamine A, C, E, B3 en B6 en de mineralen magnesium en zink spelen hierbij een grote rol. Overweeg je een supplement te gebruiken, gebruik dan altijd een B-complex en geen losse B-vitamines en doe dit alleen onder begeleiding van een deskundige.

Let op! Overweeg je om bovengenoemde vitamines en mineralen in supplementvorm te nemen om je lichaam te ondersteunen, neem dan even contact op met mij, want er zijn veel verschillende merken, samenstellingen en kwaliteiten waarvan niet alle soorten zijn goed opneembaar zijn.

3. Verminder PMS symptomen door je lever te ontlasten

Een gezonde spijsvertering zorgt voor een optimale opname van voedingsstoffen uit je eten. De lever speelt hierbij een belangrijke rol, omdat deze gal aanmaakt. Gal is nodig om vetten te verteren; stoffen die de basis vormen van je geslachtshormonen. Daarnaast breekt de lever ook de oude, overtollige hormonen af.

Belast je lever niet onnodig, want dan kan deze zijn werk niet goed doen. Vermijd daarom alcohol, chocolade, drop, medicijnen en andere chemische stoffen zoals chemische toevoegingen (e-nummers) in je voeding. Je lever ziet deze stoffen namelijk letterlijk als gif. Al dat gif moet worden afgebroken. Dit kost zoveel tijd en energie dat je lever geen capaciteit meer heeft voor een efficiënte spijsvertering en hormoonregulerende functie.

Je kunt je leverfunctie ondersteunen door veel groenten te eten. Andijvie, witlof, radijs, broccoli, paksoi, mierikswortel, rettich, knoflook, uien, waterkers en Chinese kool verdienen de voorkeur. Daarnaast zijn gekiemde zaden, zoals taugé, tuinkers en alfalfa echte powerfoods. Deze bevatten namelijk enzymen die de spijsvertering bevorderen.

4. Verminder stress in de strijd tegen PMS

Stress ontregelt diverse lichaamsfuncties waaronder je spijsvertering. Stress kan ervoor zorgen dat je voedingsstoffen minder goed opneemt. Hierdoor wordt je vervolgens gevoeliger voor stress en voor je het weet beland je in een vicieuze cirkel.

Je bijnieren spelen een belangrijke rol bij stress, omdat deze adrenaline en cortisol (stresshormonen) aanmaken. Voldoende vitamine C en B zijn essentieel voor een gezonde bijnierfunctie. Als je gevoelig bent voor stress, zou je kunnen overwegen om extra vitamine B en C in supplementvorm te gebruiken. Dit kan helpen om die vicieuze cirkel te doorbreken.

5. Vermijd koffie, alcohol en roken

Naast een tekort aan bovengenoemde vitamines verstoren koffie, alcohol, suiker en roken je bijnierfunctie. Aangezien je bijnieren, schildklier en vrouwelijke geslachtsklieren een sterke wisselwerking op elkaar hebben, is het geen overbodige luxe om je bijnieren in goede conditie te houden. Uitgeputte bijnieren kunnen namelijk een oorzaak zijn van PMS.

6. Gebruik geen suiker en wees zuinig met koolhydraatrijke voeding

Suiker en anderen andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten, kunnen je bloedsuikerspiegel sterk laten schommelen. Vooral als je veel last hebt van snoepbuien, depressieve klachten of stemmingswisselingen kun je suiker beter geheel vermijden. Denk daarbij niet alleen aan suiker in je thee, maar ook aan suiker in snoep, taart, koekjes, jam, frisdrank, sappen, ketchup, sauzen, zoutjes, vleeswaren, pakjes en zakjes en dergelijke. Ook pindakaas, doperwten, maïs en rodekool uit blik of pot bevatten suiker, dus lees goed de etiketten.

7. Ondersteun je spijsvertering met gember

Gember(wortel) kan je spijsvertering ondersteunen en zinvol zijn bij een gebrek aan gezonde eetlust door misselijkheid. Gebruik gemberwortel in de vorm van thee, die je maakt door een geschild plakje gemberwortel in heet water te laten trekken of verwerk verse of gedroogde gember in je maaltijd.

8. Tips tegen gespannen borsten

Gespannen borsten kunnen ontstaan doordat je teveel vocht vasthoudt. Vermijd keukenzout en gebruik alleen ongeraffineerd zout zoals Keltisch zeezout of Himalayazout. Hierdoor herstel je je mineralenbalans en zul je minder vocht vasthouden. Ook bewerkte vetten zorgen voor een verstoorde vochtbalans. Vermijd daarom alle soorten van bewerkt vet zoals halvarine, (dieet)margarine, bak- en braadproducten in vloeibare en vaste vorm, wokolie, slaolie, frituurolie en frituurvet.

Wist je dat een vitamine B6 tekort ook gespannen borsten kan veroorzaken? Soms zit deze vitamine al voldoende in je voeding, maar kan je lichaam deze vitamine niet goed omzetten, bv. door het gebruik van de anticonceptiepil. Overweeg in dat geval een andere vorm van anticonceptie.

9. Kies voor vers en biologisch

Zoals je hierboven kon lezen, kunnen PMS symptomen ontstaan of verergeren door een gebrek aan vitamines en mineralen. Reguliere groente- en fruitsoorten zijn door moderne landbouwmethodes vaak armer aan vitaminen en mineralen dan vroeger. Biologische producten worden zonder gebruik van kunstmest geteeld waardoor ze langer de tijd hebben om te groeien en voedingsstoffen op te nemen. Hierdoor hebben biologische groente- en fruitsoorten vaak een hogere voedingswaarde waardoor je meer voedingsstoffen binnenkrijgt. En natuurlijk geldt: hoe verser hoe beter, want hoe langer je groente na de oogst bewaart, hoe lager de hoeveelheid vitamines en mineralen.

Biologische gewassen hebben nog een bijkomend voordeel; ze bevatten geen resten van chemische bestrijdingsmiddelen of andere kunstmatige, schadelijke stoffen. Door te kiezen voor biologisch ontlast je dus ook meteen je lever. Deze hoeft immers geen energie meer te steken in de gifstoffen die je via reguliere voeding wel binnengekregen zou hebben.


Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

Geef een reactie