11 tips om te stoppen met roken


Stoppen met roken is moeilijk, want roken is erg verslavend. Toch zijn al ontelbaar veel mensen je voor gegaan, dus jij kan het ook!

De nadelen van roken

Los van de bekende gezondheidsnadelen van roken (o.a. een sterk verhoogde kans op het ontwikkelen van kanker, longziekten en een kortere levensduur) kent roken nog meer nadelen.

• Roken kost veel geld
• Door roken ga je stinken
• Roken zorgt voor gele tanden en bruine vingers
• Door roken krijg je sneller en meer rimpels
• Roken kost veel tijd
• Je gaat ervan hoesten
• Roken zorgt voor een grauwe huid
• Tijdens het roken moet je vaak buiten in de kou staan

Stoppen met roken is dus niet alleen gezonder, maar zorgt ook voor een stralender uiterlijk en een verzorgdere verschijning. Hieronder lees je 11 tips om het stoppen vol te houden.

1. Stop meteen

Uit onderzoek blijkt dat spontaan stoppen beter werkt dan plannen met stoppen of afbouwen. Sommige mensen ervaren de eerste dagen na het stoppen veel last, anderen missen het niet of nauwelijks. Je kunt baat hebben bij middelen die je van je fysieke nicotineverslaving afhelpen zoals kauwgom of pleisters, maar het geniet de voorkeur deze niet te gebruiken, omdat je ook hieraan verslaafd kan raken.

2. Focus op de voordelen van stoppen met roken

Stoppen met roken geeft vrijheid, bespaart geld, geeft je veel extra tijd en gezondheid, etc. Put kracht uit deze en vele andere voordelen van stoppen met roken en houd vol! Want de voordelen wegen echt op tegen de nadelen.

3. Ga op zoek naar afleiding

Direct nadat je gestopt bent met roken kan je lichaam even snakken naar een dosis nicotine waardoor je onrustig of chagrijnig kan worden. Zoek zoveel mogelijk fysieke afleiding zoals sport, een wandeling of even het huis poetsen. Je zult merken dat hierdoor je innerlijke onrust snel verdwijnt.

4. Zeg tegen iedereen dat je bent gestopt met roken

Aan iedereen vertellen dat je bent gestopt met roken, is een echte stok achter de deur. Je wilt immers niet afgaan voor je familie, kennissen, vrienden en collega’s. Wist je dat een verslaving voor 80% psychisch is en de hulp van je omgeving daarom als een flinke steun in de rug kan werken?

5. Verzamel het geld dat je hebt bespaard

Doe telkens het bedrag dat je anders kwijt was geweest aan shag of sigaretten in een pot. Kijk er elke week in en zie hoe het geld zich letterlijk opstapelt. Na een paar maanden heb je waarschijnlijk genoeg geld om een dure aankoop te doen of op vakantie te gaan.

5. Zoek een maatje die ook wil stoppen met roken

Samen stoppen met roken kan heel motiverend en stimulerend werken. Je kunt elkaar helpen als je het even zwaar hebt en samen gaan sporten. Wees niet bang dat je door aankomt in gewicht door te stoppen met roken, want door sporten en gezond eten hoeft dit niet te gebeuren.

7. Vermijd situaties die de verleiding uitlokken

Zorg dat je, vooral de eerste dagen of weken, niet geconfronteerd wordt met verleidingen of verleidende situaties die je associeert met roken (bv. een terras van een café, vrienden die roken, etc.).

Soms zijn ook gewoontes een trigger, zoals een glaasje wijn of een biertje. Drink in dat geval even een tijdje geen alcohol. En gebruik ook geen alcohol ter compensatie van een sigaret of om het stoppen met roken vol te houden.

8. Houd vol, zet door, geef niet op!

Je zult ongetwijfeld een paar moeilijke momenten hebben, maar bedenk dat deze voorbij gaan. Elke keer dat je volhoudt en doorzet, zal de drang naar een sigaret afnemen. De drang zal steeds minder heftig zijn en uiteindelijk verdwijnen. Hou dit in je achterhoofd, het helpt je op lastige momenten makkelijker door te komen.

9. Bouw nieuwe (gezonde) gewoontes in

Je kunt oude gewoontes makkelijker afleren als je er een nieuwe gewoonte voor in de plaats zet. Dus ga iets anders doen op momenten waarop je rookte. Ga tien keer opdrukken, wandelen, sporten, een glas water drinken of een vriend of vriendin bellen, etc. in plaats van een sigaret op te steken.

Vraag jezelf daarnaast af waarom je eigenlijk rookte (verdriet, stress, verveling). Kijk wat de bronnen van deze zaken waren en kijk hoe je ze aan kunt pakken. Het kan helpen om extra water te drinken en iets in je handen te hebben als je onrustig wordt, zoals een pen, elastiekje of stressballetje.

10. Neem ondersteunende voedingssupplementen

Nicotine zorgt ervoor dat je je na het roken van een sigaret ‘scherper’ kunt voelen. Deze concentratieboost kun je ook uit gezonde voeding (groentes, (wal)noten en vis) halen. Ook voedingssupplementen zoals magnesiumcitraat, hennepzaad- of krillolie en ginkgo biloba kunnen je een boost geven. Help ook je lever een handje bij het ontgiften met 3 x daags 500 mg vitamine C, spirulina, chlorella en tarwegras.

11. Je kan het!

Zeg elke dag (meermaals) tegen jezelf dat je het kunt. “Ik kan stoppen met roken”, “ik wil stoppen met roken”, “ik wil volhouden”, “ik ben een niet-roker”, “ik ben sterk genoeg om de verleiding van een sigaret te weerstaan”. Bedenk termen die op jou van toepassing zijn en waarbij jij je goed voelt en spreek deze meerdere keren per dag hardop tegen jezelf uit, eventueel voor de spiegel. Je zult merken dat hoe vaker je het zegt, hoe meer je erin gaat geloven en hoe sterker je jezelf gaat voelen.

Weet dat jij sterker bent dan je verslaving. Dus ga ervoor. Stop vandaag nog met roken.

Referenties


Met dank aan Jurglen Zwaan, http://www.ahealthylife.nl

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: DetoxeCursussenInterstitiele CystitisPijnlijke blaasLeefstijlcoachVitaliteitOvergangsklachtenObstipatieHolistisch



Melissa Albers
Author: Melissa Albers
Een gezond, slank en fit lichaam binnen handbereik door persoonlijke coaching en praktische adviezen op maat. Als diëtist, natuurvoedingskundige & Food Coach begeleid ik jou bij veranderingen in je voedingspatroon en leefstijl.

Geef een reactie